Categoriearchief: China 2014

Foto van de dag – 3 augustus 2014

“S is for../S is voor”, is de foto-opdracht van FMS photo a day van vandaag.

De “S” is voor “stunning” (geweldig) voor het uitzicht op de bergen van Zhangjiajie.

2014-08-03

(Bron foto: Lisette ©)

Sinds 5 januari 2013 doe ik mee aan de foto opdrachten van FMS. Voor iedere maand maken “Chantelle” en vier vrijwilligers een lijst met daarop voor iedere dag een andere foto opdracht. Inmiddels doen er ongeveer 17.020 mensen mee en plaatsen hun foto op Facebook. Dat zijn meer dan 5 keer zoveel mensen, dan toen ik in januari van 2013 begon met dit foto-spel. Je kan alleen op Facebook de foto’s bekijken, als je zelf ook lid bent van deze Facebook groep.

Chinglish (5)

Tijdens het reizen in China kom je iedere dag weer bijzondere vertalingen van het Chinees naar het Engels tegen.

In het Nationaal Park van Zhangjiajie, zagen we dit bord.
Let op het tweede woord. In plaats van world, staat er worlb.

IMG_6440

(Bron foto: Lisette ©)

Foto van de dag – 2 augustus 2014

Het FMS photo a day woord van vandaag om te fotograferen is:”lunch”.

Lunch hebben we vandaag in een wegrestaurant op de route van Hengyang naar Zhangjiajie.
Voor 25 Yuan per persoon mag je 5 gerechten uitzoeken van het buffet.
Misschien is de gekookte witte rijst nog wel het lekkerste van alle gerechten.

2014-08-02

(Bron foto: Lisette ©)

1 Augustus – Yangshuo – Hengyang (2)

lisette  jan  yue

Zoals beloofd nog het reisverslag van Yangshuo naar Hengyang. Om 07.15 uur liep de wekker af. Nog een laatste keer een ontbijtje met geroosterde boterhammen en een gebakken eitje.

Na het ontbijt de laatste spullen in de tas en wachten tot 10.15 uur dat de taxi ons op komt halen. De rit gaat weer over de oude weg naar Guilin. Veel hobbels en gaten, maar de chauffeur rijdt redelijk voorzichtig. Om 12.15 uur zijn we bij het grote treinstation van Guilin. Het is even zoeken naar de juiste wachtkamer, maar we hebben redelijk snel gevonden waar we moeten zijn.

Op het station zelf is niet veel te doen, dan wachten dat het bijna 14.00 uur is en we naar de trein mogen. We zijn niet de enige die met deze trein mee gaan. Honderden mensen komen in beweging als de poortjes open gaan.  We moeten met onze 3 koffers naar perron 5. Dat betekent eerst een hoge trap op met de koffers en bij perron 5 weer naar beneden. Gelukkig hoeven we op het perron voor treinstel 12 niet ver te lopen. Tot onze verrassing blijken we kaartjes te hebben voor hardsleepers in plaats van stoelen. We hebben dus redelijk veel ruimte voor onze koffers en rugzakken. We zitten jammer genoeg niet bij elkaar, maar iedereen schuift wat in zodat we toch bij elkaar kunnen zitten.

Rondom ons heen zit een groep, die het maar wat interessant vinden, dat westerse mensen met hun mee reizen. Tegenover ons zit een “zeeman”. Hij is een machinist op een containerschip en spreekt redelijk Engels. Zo zijn de vijf uren in de trein snel voorbij en met een kwartier vertraging komen we rond 19.25 uur aan in Hengyang. Ook hier weer trappen op en trappen af, al zijn ze minder hoog dan in mijn herinnering, toen we hier in 2008 midden in de nacht voor een treinrit naar Shenzhen vertrokken.

Bij de uitgang staan gids J en zijn vrouw al op ons te wachten. We worden eerst naar een restaurant gebracht, waar we met zijn allen wat eten. Na het eten gaan we naar het huis van J. Het huis is op de 3e verdieping van een flat, maar is van binnen verrassend groot: 3 slaapkamers, grote huiskamer, twee badkamers. Wij mogen in de kamer van de gids slapen. De slaapkamer is zo groot, dat er een tent in staat voor Y-A om in te slapen! Ja, een echte kampeertent. Y-A vindt het geweldig. Zij heeft dan ook vannacht gekampeerd, terwijl wij weer even moesten wennen aan een Chinees bed, waar geen matras op ligt. Toch vallen we nog voor midden nacht in slaap. Koffers al klaar gemaakt voor een volgende bestemming: Zhangjiajie.

IMG_6270

(Bron foto: Lisette ©)

1 augustus 2014 Hengyang – krant

Deze zomervakantie gebruiken we ook om op zoek te gaan naar de geboorteouders van Y-A. Als voorbereiding hierop, heeft een aantal weken geleden een artikel in Hengyang in de krant gestaan.

Op het treinstation werden we vandaag gelijk herkend door een politieagent. Hij had het artikel in de krant gelezen! Gids blij, omdat hij het artikel geregeld heeft en Y-A helemaal trots.

“Leg de rode loper maar vast uit!’, zijn haar woorden, in de auto!

Nu maar hopen dat de mensen die informatie hebben ook nog gaan reageren. Na het bezoek aan het tehuis, volgende week maandag, dan plaatsen we het hele artikel op het weblog en laten we jullie weten wat we nog meer gaan doen met betrekking tot de zoektocht.

 

31 juli 2014 – Yangshuo

lisette  jan  yue

Onze laatste volle dag in Yangshuo beginnen we weer met een ontbijtje in de tuin. Het is het enige uur op de dag dat het nog een heel klein beetje koel is.

Na het ontbijt gaan we richting zwembad. Zelfs moeders moet er vanochtend aan geloven! Het water is in ieder geval niet zo koud als afgelopen herfst in Kreta. De meeste kinderen hebben deze ochtend kalligrafie-les, dus het is lekker rustig aan het zwembad.

Na de lunch gaan we nog een keer naar Weststreet om wat te winkelen en nog wat extra geld te pinnen voor de rondreis in Hunan.

Het is vandaag nog warmer dan de andere dagen. De meter geeft 39 graden Celcius aan. We hopen echt dat er in Hunan wat meer wind staat.

We proberen morgen nog te schrijven, maar morgen is een reisdag naar Hengyang. We zullen waarschijnlijk pas na 20.00 uur bij de gids thuis aankomen. Zaterdag is ook een reisdag, want dan vertrekken we s’ochtends voor een autorit van 500 kilometer naar Zhangjiajie. Het volgende reisverslag laat zich dus misschien even op zich wachten.

Voor nu, gaan we de koffers inpakken en blijven we lekker koel bij de airco in onze kamer zitten.

Foto's Yangshuo

De fotopagina is weer bijgewerkt door Jan. Als je hier boven in het vaandel klikt op foto’s en dan op foto’s China 2014, dan kom je op de fotopagina.

Dag 11, 12 en 13: Yangshuo

IMG_6159

(bron foto: Lisette ©)