Postcrossing -19 januari 2019

Vandaag 3 postcrossing kaarten uit Rusland. Ik plaats er twee. De derde is een 3d kaart. Erg leuk maar bij het scannen gaat er veel van de afbeelding verloren. Rusland is niet mijn favoriete land om een kaart naar toe te sturen. Vaak komen de kaarten niet aan. Maar uiteraard is het wel leuk om een kaart uit Rusland te ontvangen. De postbode doet blijkbaar beter zijn best om de kaarten naar een ander land te sturen, dan naar de bewoners in Rusland zelf.

Kaart 1 is van een postcrosser uit Moskou. Volgens de afzender een afbeelding van Moskou, maar geen namen om te controleren of deze kerk/moskee daadwerkelijk in Moskou staat.

(Bron fotograaf onbekend)

Kaart 2 is eveneens afkomstig van een postcrosser uit Moskou. Op de afbeelding een waterverftekening van een konijn in een warme muts. Met de koude temperaturen in Rusland, is een muts voor je huisdier wel nodig.

2019-01-19 rus3

(Bron tekening kaart: Anna Nevezhina)

Postcrossing – 15 januari 2019

Vandaag maar liefst 6 kaarten bij de post. Altijd weer leuke om bij alle kaarten wetenswaardigheden te zoeken.

Kaart 1 komt uit Canada. Op de voorzijde staan de Sault Locks.
Wat een indrukwekkend sluizencomplex.

2019-01-15 canada1

(Bron foto: onbekend)

De tweede kaart komt ook uit Cananda. Ook hier een indrukwekkende hangbrug, de Lions Gatebridge, over de Burrard Inlet in Vancouver.

2019-01-15 Canada2

(Bron fotograaf kaart: Michael Zhu)

Kaart 3 komt van een postcrosser uit Duitsland. Op de kaart staat het stadje Hersbruck. Hier geen grote brug maar een mooie houten brug over het riviertje. Het stadje heeft echter een nare oorlogsgeschiedenis.

2019-01-15 duitsland

(Bron foto kaart: onbekend)

Kaart 4 is van een postcrosser uit Ierland. Het is de eerste keer dat ik uit dit land een kaart ontvang. Bijzonder dat op de voorzijde van de kaart Stephan’s Quintet staan, een sterrenstelsel van 39 miljoen lichtjaren van onze aarde. Dat de kaart in de post beschadigd is, maakt de sterren niet mooier.

2019-01-15 ierland

(Bron foto: Hubble Servicing Mission 4)

Kaart 5 komt uit Rusland. Twee mooie gekleurde flamingo’s.

2019-01-15 russia

(Bron tekening: onbekend)

Kaart 6 is opgestuurd door een postcrosser uit Litouwen. Het is een kaart uit de serie Postallove. Een kaart met allerlei wetenswaardigheden over het land en postcrossing.

2019-01-15 Litouwen

Bron design: Ewa Slocinska)

Postcrossing – 12 januari 2019

Twee kaarten van postcrossers bij de post vandaag. Kaart 1 komt uit de Verenigde Staten. Op de kaart de overdekte bruggen van Pennsylvania. Op de kaart acht voorbeelden van overdekte bruggen, maar er zijn er meer dan tweehonderd.

2019-01-12 usa

(Bron fotograaf kaart: onbekend)

De tweede kaart komt uit La Mure in Frankrijk. De postcrosser vraagt wat ik kies: sneeuw of regen? Nou eigenlijk liever geen van twee. Een lekker zonnetje en een terrasje klinkt veel beter.

2019-01-12 frankrijg

(Bron fotograaf kaart: onbekend)

Postcrossing – 09 januari 2019

Na een stop van ruim een jaar, ben ik in het nieuwe jaar weer begonnen met postcrossing. Het streven bij het begin van postcrossing in oktober 2011 was om 1000 kaarten te versturen/ontvangen. De stand staat inmiddels op 838 kaarten verzonden en 837 kaarten ontvangen. 1000 kaarten versturen/ontvangen moet dus mogelijk zijn dit jaar.

De eerste kaart van dit jaar is een mooie giraffenkaart, ontvangen van een postcrosser uit Duitsland.
De kaart past prima in de mooie verzameling van giraffen-kaarten die Y-A en ik al eerder hebben ontvangen.

IMG_753

(Bron fotograaf kaart: onbekend)

20 augustus 2018 – Beijing

lisette yue jan

Om 07.30 uur loopt de wekker weer af voor ons ontbijt. We zijn niet de enige vroege vogels. De kleine eetruimte zit vol en er zijn zelfs mensen die in de tuin hun ontbijt op eten. Maar we hebben geluk, als we onze boterhammen geroosterd hebben is er een plekje aan tafel voor ons vrij.

Na het ontbijt blijven we nog tot 10.00 uur op de kamer. Om 11.30 hebben we met onze Chinese vriendin afgesproken. Ze studeert voor filmdirector in Polen en ze heeft onze familie dit jaar al 12 dagen gefilmd voor haar afstudeer documentaire. Vandaag gaat ze met ons mee naar het CCCWA. (China Center for Children’s Welfare and Adoption). Bij het CCCWA is in 2004 het dossier van Y-A gematcht met mijn adoptieaanvraag. Een aantal weken geleden hebben we vanuit Nederland een verzoek gedaan om het dossier in te mogen zien en vanmiddag om 13.30 uur is dat mogelijk.

Om 10.00 uur nemen we de taxi naar het CCCWA. Dan weten we in ieder geval waar we vanmiddag moeten zijn. Omdat we een uur te vroeg aankomen voor onze afspraak met Chinese vriendin, lopen we een rondje in de wijk en drinken een kop koffie bij de Starbucks. Ja Starbucks zit echt overal in Beijing.

Om 11.30 uur ontmoeten we onze vriendin en gaan we met elkaar lunchen. Vanmiddag eten we Hong Kong style. Na drie kwartier valt het ons wel op dat iedereen die na ons binnen is gekomen allang zit te eten en wij nog steeds niets hebben gehad. Ergens in het elektronisch systeem, want iemand die de bestelling opneemt is er niet meer, is onze bestelling zoek geraakt. Maar nadat we de bediening attent hebben gemaakt op het uitblijven van het eten staat binnen vijf minuten een aantal heerlijke gerechten op tafel.

Na de lunch is er zelfs nog tijd over voor een klein wandelingetje. Maar was het zaterdag en zondag aangenaam van temperatuur, vandaag schijnt de zon vol op. Om 13.15 uur gaan we dan ook maar vast naar het gebouw van het CCCWA, We mogen gelijk door naar de 13e verdieping en we worden gelijk begroet door een medewerker met Y-A haar dossier. We mogen geen foto’s maken van het dossier. Maar het blijkt dat we alle documenten uit het dossier al eerder hebben gezien of in ons bezit hebben. Geen nieuwe aanwijzingen die we zouden kunnen gebruiken voor de zoektocht. Toch is het bezoek de moeite waard geweest. Het is een mooie kans om alle documenten nog eens te zien. Ook mijn eigen documenten die in 2003 naar China zijn gestuurd. Vriendin maakt aantekeningen en leest alles met veel belangstelling door. Het geeft haar tegelijkertijd ook weer nieuwe inzichten voor de documentaire die ze aan het maken is over adoptie.

Na drie kwartier hebben we alle documenten wel doorgenomen. We mogen van de doos met Y-A haar naam er op een foto maken. Er was geen reden om van de andere documenten foto’s te maken.

Buiten nemen we weer afscheid van onze Chinese vriendin, die vandaag nog weer terug gaat naar Inner Mongolië voor familiezaken. Wij zelf gaan met de metro weer terug naar ons kleine kamertje. Met de airco aan rusten we uit tot 17.30 uur. De laatste avond in Beijing. We sluiten dan ook af bij de Pizzahut. Daar worden we geholpen door een wat oudere vrouw, die haar leesbril thuis heeft laten liggen en geen Engels spreekt. Dat levert nogal wat verwarring op bij de bestelling. Maar gelukkig komt het bijna allemaal goed, behalve dan de ijskoffie, dat werd een grote beker met warme “koffie verkeerd.

Na het eten moet het laatste Chinese zakgeld van Y-A nog worden uitgegeven en ze koopt voor haar zelf een mooie Harry Potter Legodoosje. Met nog 4 Yuan over heeft ze haar zakgeld goed besteed.

We gaan met de metro terug naar de kamer. Daar moeten vanavond de tassen in worden gepakt. Morgen om 07.00 uur worden we met de taxi naar het vliegveld gebracht. Een reis van 4,5 week leek aan het begin erg lang, maar de weken zijn omgevlogen. Wat hebben we ontzettend veel meegemaakt, oude vrienden terug gezien, kennis gemaakt met nieuwe mensen. Kortom, jullie hebben het bijna allemaal mee kunnen lezen.

Bij thuiskomt zal ik nog een kort verslag schrijven van de terugreis en nog wat hoogtepunten benoemen. Leuk dat jullie meegelezen hebben en af en toe een bericht hebben achtergelaten. Dat stellen we zeer op prijs.