25 juli 2017 – Ano Pedina naar Kastoria

lisette yue jan

Vandaag verlieten we het oude dorp Ano Pedina. Van de gastvrouw kregen we nog heerlijke zelf gebakken cake mee voor de reis naar Kastoria.

We reden vandaag zo’n 150 kilometer door de bergen. Gelukkig was het grootste gedeelte van de route goed te rijden. Tijdens de route kwamen we allerlei dieren op de weg tegen. Van honden, koeien, geiten en zelfs een schildpad. De bergen zelf waren indrukwekkend en hadden allerlei kleuren.

Rond 14.00 uur kwamen we in het dorp buiten Kastoria aan, waar we tweee nachten zullen verblijven. Ook hier weer een hele steile weg om bij het hotel te komen. Echter het verschil kan bijna niet groter. In Ano Pedina zaten we in een huis van meer dan 250 jaar oud en hier in Kastoria in een modern groot gebouw. Maar ook hier zijn we weer de enige gasten.  De eigenaren zijn wat stug, maar niet onaardig.

Na een late lunch rijden we naar Kastoria zelf. Jan neemt nog een stukje witte weg, een route waar we zo steil na beneden gaan, dat ik maar even een stukje ga lopen! Maar hij brengt de auto veilig beneden tot aan het meer. Bij het meer veel terrassen, maar geen winkeltjes die open zijn. Het enige wat er is, zijn een aantal souvenirwinkeltjes waar voornamelijk souvenirs van dierenvelletjes worden verkocht. Dat is niet echt onze smaak en die winkeltjes slaan we dan maar over.

Wel drinken we wat op één van de vele terrassen. Terwijl wel drinken zoeken we op onze telefoons naar de bezienswaardigheden van Kastoria. Thuis ligt een mooi boek met alle attracties in Griekenland, maar ja daar hebben we hier niet zoveel aan. Op internet lezen we over de grot van de Draak. De grot van de Draak ligt maar op 2 kilometer afstand van het terras waar we wat zitten te drinken en ondanks dat het al bijna 17.00 uur is besluiten we om te kijken of we de grot kunnen bezoeken. Bij de grot aangekomen kunnen we gelijk met een rondleiding mee.  De grot is één van de mooiste grotten die ik heb gezien. Wellicht omdat de grot pas sinds een aantal jaren open is voor publiek en er een strikte controle is, dat de mensen overal van af blijven. Jammer genoeg was foto’s maken niet toegestaan, maar op de website van de grot staan mooie foto’s en het verhaal van de grot.

Op de terugweg naar het hotel doen we nog wat boodschappen, luieren wat op de kamer en eten in het hotel. Voor morgen staat een bezoek aan een zoetwater aquarium op het programma en een streekmuseum. Cultureel dagje.

2017-07-25-1

2017-07-25-2

2017-07-25-3

(Bron foto: Yue-Anne ©)

2017-07-25-6

2017-07-25-5

2017-07-25-4

(Bron overige foto’s: Lisette ©)

24 juli 2017 – omgeving Ano Pedina

lisette yue jan

Vandaag hoefden we niet vroeg op te staan. We konden pas om 09.00 uur ontbijten. Eerder had misschien wel mogelijk geweest, maar de vakantie is nu echt begonnen en we doen dan ook rustig aan.

Na het ontbijt rijden we door Monodendri, naar een uitkijkpunt om de Vikos Kloof te zien. Op de terugweg doen we Monodendri aan. Na wat gedronken te hebben beginnen we aan de wandeling naar het  Monastery of Saint Paraskevi. Het klooster is al meer dan 600 jaar oud en is gebouwd op de uiteinde van een rots. Aan de achterzijde van het klooster heb je een prachtig uitzicht over de kloof.

In Monodendri blijven we ook eten voor de lunch. Na de lunch rijden we door naar Kipoi. Onderweg passeren we mooie stenen bruggen die ook alweer honderden jaren oud zijn. Inmiddels is de temperatuur buiten alweer hoog opgelopen.  Het zijn alleen snelle fotostops dat we maken van de bruggen.

In Kipoi drinken we nog wat op een terras en dan rijden we weer terug naar ons hotel. Waren we gisteren nog met een andere familie in het hotel, nu zijn we nog de enige gasten. Wel bijzonder om zo’n groot oud huis voor ons zelf te hebben.

Ondertussen is het alweer avond en staat de gastvrouw alweer in de keuken om een avondmaaltijd voor ons te maken. Morgen reizen we weer verder naar de volgende plaats. Een rit van bijna drie uur door de bergen naar Kastoria.

2017-07-24-1

2017-07-24-3

2017-07-24-2

2017-07-24-5

2017-07-24-4

(Bron foto’s: Lisette ©)

23 juli 2017 – zee naar Ano Pedina, Griekenland

lisette yue jan

Om 07:00 uur loopt de wekker af. We dachten dat de veerboot de verloren tijd op zee wel in zou halen. Echter dat blijkt niet het geval. In plaats van 09.30 uur is het 11.00 uur als we in Igoeumenitsa in de haven aan komen.

Onze eerste overnachtingsplaats in Griekenland is 115 kilometer rijden vanaf Igoeumenitsa. Onderweg stoppen we voor een lunch en om 14.00 uur zijn we bij het hotel. We logeren in het dorpje Ano Pedina. Het dorp ligt in de bergen en het hotel zelf ligt aan een steile heuvel. De auto haalt het allemaal maar net.

Inmiddels is het buiten meer dan 35 graden. Niet echt koeler dan de temperaturen die we anders in China hebben. We houden het de rest van de middag en avond heel rustig. We maken een kleine wandeling in het dorpje. Drinken een drankje op het terras en zitten nu heerlijk koel binnen in het hotel.

De eigenaresse van het hotel is een aardige vrouw, die veel uitleg geeft wat we morgen allemaal kunnen doen. Ons plan is morgen het uitkijkpunt van de Vikoskloof te bezoeken.

2017-07-23-1

2017-07-23-2

2017-07-23-3

(Bron foto’s: Lisette ©)

22 juli 2017 – Modena naar Ancona, Italië.

lisette yue jan

Om 06.30 uur staan we weer op. Vandaag rijden we naar de veerboot in Ancona. Na het ontbijt vertrekken we gelijk. Dat voorkomt niet dat we op de snelweg de file in rijden. De tijd tikt door en na twee uur hebben we nog maar 50 van de 250 kilometer gereden. Gelukkig hebben we ruim de tijd voordat de boot vertrekt. Op de website staat dat je 3 uur van te voren moet melden. Met nog 5 minuten op de klok, zijn we om 13.25 uur na meer dan 5 uur rijden in Ancona.

Om 14.00 uur mogen we de pier op. Maar in tegenstelling tot de andere keren dat we naar Griekenland gingen, ligt er geen boot aan de kade afgemeerd. We staan dan ook uren lang in de volle zon geparkeerd totdat de veerboot de haven binnenloopt. Dan moet eerst de boot nog leeg, voordat wij er op kunnen. Al met al vertrekt de “Olympic Champion” twee uur later dan gepland. Alle plaatsen aan boord zijn verkocht. Overal liggen mensen op luchtbedden, slaapzakken. Er zijn zelfs mensen die hun tentje op zetten aan dek. Gelukkig hebben wij al vroeg in het jaar geboekt, toen waren er nog voldoende hutten beschikbaar.

Als we eindelijk de haven van Ancona verlaten, mag het restaurant open.
Wij eten er een groot bord met spaghetti. Daarna lopen we nog wat rondjes over het dek. Na al die dagen in de auto kunnen we wel wat beweging gebruiken.

Om 21.00 uur zijn we terug in onze hut en voor 22.00 uur liggen we alle drie in onze kooi. In Griekenland is het een uur later, dus zetten we de wekker voor morgenochtend alvast op Griekse tijd.

2017-07-22-1

2017-07-22-2

2017-07-22-3

2017-07-22-4

(Bron foto’s: Lisette ©)

21 juli 2017 – Ulm, Duitsland naar Modena, Italië

lisette yue jan

Ook vandaag zijn we weer om 06.00 uur opgestaan. Was het gisterenochtend thuis nog met regen, vandaag met een mooie opkomende zon en laaghangende mist tussen de bergen.

Na het ontbijt rijden we rond 07.40 weer weg van ons hotel in Ulm. Een prima plek voor een tussenstop. Zelfs de lokale rockband hield gisterenavond op tijd op met spelen, zodat we rond 22.00 uur alle drie al in bed lagen.

De rit naar Modena is 100 kilometer korter dan van huis naar Ulm. De route van 600 kilometer gaat grotendeels tussen de bergen door, waaronder de Brennerpas. We hebben vandaag honderden vrachtwagens gepasseerd. Niet allemaal even relaxed. Sommige chauffeurs hebben wel erg veel ruimte van de snelweg nodig.

Tot vlak voor Modena hebben we geen file’s. Alleen de laatste kilometers voor Modena is het druk. Toch is het alweer 16.00 uur geweest voordat we bij het hotel zijn. We zitten in een rustig wijkje vlak naast een universiteit.

Voor het avondeten maken we een wandelingetje en komen in een leuk klein pizza restaurantje terecht. Voor weinig geld eten we er een heerlijke pizza en krijgen er zelfs nog gratis drinken bij.

Inmiddels zijn we weer terug op de kamer. Ook vanavond maar weer bijtijds naar bed. Alhoewel we morgenochtend pas om 07.30 uur kunnen ontbijten. Wel willen we alles alvast ingepakt hebben. Morgen nog zo’n 250 kilometer te rijden en dan zijn we in Ancona. Om 16.30 uur vertrekt de boot naar Griekenland. Op de boot hebben we geen internet. Het volgende verslag, kan je pas zondagavond weer lezen als we in Griekenland zijn.

2017-07-21-1

2017-07-21-2

2017-07-21-3

(Bron foto’s: Lisette ©)

20 juli 2017 – Huis naar Ulm, Duitsland

lisette yue jan

Vanochtend waren we al vroeg uit bed. Om 06.00 uur maakte de wekker ons wakker. Nog niet echt helemaal het vakantiegevoel, maar we moeten de komende dagen flink wat kilometers rijden om zaterdagmiddag op tijd bij de boot in Ancona, Italië te zijn.

Nadat we alle koffers en tassen in de auto hebben gekregen, vertrekken we om 07.40 uur naar Ulm in Duitsland. Op de weg is het behoorlijk druk en we staan regelmatig in de file. Onderweg natuurlijk wel een aantal stops voor koffie. De lunch eten we aan een picknicktafel met daarbij behoorlijk wat wind. Aan het eind van de middag houden we nog een stop bij Mac Donalds voor koffie en een snack.

Na 10 uur in de auto komen we in Ulm aan. Het inchecken in het hotel is binnen 5 seconden gebeurd en we krijgen de sleutel voor een kamer op de 3e verdieping. De kamer is aan de achterkant van het hotel. Het verkeer van de snelweg hoor je nauwelijks. Wel staat er achter het hotel een boerenschuur waar een plaatselijke rockband aan het oefenen is! Inmiddels is het 20.30 uur geweest. We zullen als de band het niet al te gek maakt, wel vroeg slapen. Ook morgen staan we weer om 06.00 uur op voor de volgende rit naar Modena in Italië. Hopelijk een stuk minder druk op de weg dan vandaag. De route door de bergen zal in ieder geval een stuk mooier zijn.

2017-07-20-1

2017-07-20-2

2017-07-20-3

(Bron foto’s: Lisette ©)

Zomervakantie 2017

lisette yue jan

Dit jaar voor ons geen vakantie naar China, maar met de auto naar Griekenland om een rondreis te maken. Nog zo’n 2,5 week en dan vertrekken we. Uiteraard probeer ik tijdens deze reis weer een reisverslag bij te houden en Jan zorgt er voor dat de foto’s te zien zijn. Wellicht dat Y-A ook weer haar deel levert met foto’s en reisverslag.

Hieronder alvast het schema van onze reis

20 juli Duitsland – Ulm
21 juli Italië – Modena
22 juli Aan boord Italië/Griekenland
23 juli Griekenland – Ano Pedina
24 juli Griekenland – Ano Pedina
25 juli Griekenland – Kastoria
26 juli Griekenland – Kastoria
27 juli Griekenland – Edessa
28 juli Griekenland – Edessa
29 juli Griekenland – Thessaloniki
30 juli Griekenland – Thessaloniki
31 juli Griekenland – Thessaloniki
01 aug Griekenland – Litochoro
02 aug Griekenland – Volos
03 aug Griekenland – Volos
04 aug Griekenland – Kalabaka
05 aug Griekenland – Kalabaka
06 aug Griekenland – Metsovo
07 aug Griekenland – Perdika
08 aug Griekenland – Perdika
09 aug Griekenland – Perdika
10 aug Griekenland – Perdika
11 aug Griekenland – Perdika
12 aug Aan boord Griekenland/Italië
13 aug Italië – Chioggia (Venetië)
14 aug Italië – Chioggia (Venetië)
15 aug Duitsland – ?
16 aug Thuis