29 mei 2016 – Voorbereiden reis China

lisette yue jan

Na vorig jaar de zomervakantie doorgebracht te hebben op Gran Canaria, gaan we deze zomer weer op vakantie naar China. Nog minder dan 50 dagen dan vertrekken we naar Beijing.

Het is dit jaar 10 jaar geleden dat we met Y-A voor het eerst terug gingen naar China.
Dit jaar gaan we deze reis grotendeels overnieuw doen. In Pingyao en Longji verblijven we zelfs in het zelfde hotel als 10 jaar geleden. Maar niet alles zal het zelfde zijn als onze reis van 20016. We reizen dit jaar voornamelijk overdag met snelle treinen, in plaats van een slaaptrein. Na de rijstvelden in het zuiden van China gaan we deze keer niet richting Hong Kong maar reizen we af naar Hengshan, waar Y-A gewoond heeft en na vier weken eindigt de reis weer in Beijing.

Net als eerdere China reizen zal ik via dit weblog jullie op de hoogte houden van onze belevenissen. Kom dus de komende weken regelmatig even langs om te kijken of ik al meer over onze voorbereidingen heb geschreven.

IMG_1420

(Foto: Lisette ©, Beijing oktober 2006)

4 augustus 2015 – San Bartolome de Tiranja

lisette  yue  jan

Vandaag maken we een rondje door het binnenland uit de ANWB reisgids. De eerste stop is bij Mundo Aborigen. De “wereld van de oorspronkelijke eilandbewoners”. De entree voor deze attractie is nogal prijzig, dus we houden het bij foto’s maken van de omgeving. Een paar kilometer verder is er bij Mirador de Yegua nog een mooi uitkijkpunt over de bergen.

De volgende stop is Fataga. Hier bezoeken we een kamelenverhuurbedrijf. We zien juist een groep toeristen vertrekken met de kamelen. Voor ons geen ritje met de kamelen. Het maken van foto’s is al genoeg vermaak. Een paar kilometer verder houden we een stop om de resten van een oude watermolen te bekijken.

De volgende stop is San Bartolome de Tiranja, waar we stoppen voor de lunch.

3 augustus 2015 – Puerto de Mogan

lisette  yue  jan

Gisterenmiddag hebben we via de receptie een auto geregeld voor de komende weken. Vanochtend om 09.00 uur werd de auto gebracht. Een mooie Fiat Punto waarmee we de komende weken het eiland kunnen gaan verkennen. We zijn namelijk geen zwembadliggers en we houden ook niet echt van het strand. Des te meer houden we van rondrijden en op ontdekking te gaan. Alhoewel we het vandaag bij Puerto Mogan houden. Daar zijn we 10 jaar geleden ook geweest.

De weg langs de kust is inmiddels volgebouwd met hotels en appartementen, maar de haven van Puerto Mogan is gelukkig nog niet veranderd. We drinken op een terras een kop koffie, shoppen wat in de souvenirswinkels en kijken naar de vissen die rondzwemmen in de haven. Tussen de middag eten we bij het Zoo restaurant. Niet echt Spaans, met al die Afrikaanse dieren om ons heen op het terras, maar het eten is er wel erg lekker.

Na het eten rijden we nog even door naar de Carrefour, zo’n 20 kilometer bij Maspalomas vandaan. Hier doen we wat inkopen voor het avondeten. Na zo’n uitgebreide lunch houden we het voor het avondeten simpel met broodjes.

Maar eerst moet er natuurlijk nog gezwommen worden door Jan en Yue-Anne. Ondertussen hou ik verplicht siësta, want helaas heb ik behoorlijk last van mijn zonneallergie en is er bij ons huisje nauwelijks schaduw in de namiddag

IMG_2724

IMG_2721

IMG_2741

IMG_2744

(Bron foto’s: Lisette ©)

1 en 2 augustus 2015 – Gran Canaria

lisette  yue  jan

Dit jaar in de zomervakantie geen reis naar China, maar een vakantie naar Gran Canaria, Spanje. Helaas is het internet hier in Maspalomas waar we verblijven erg traag. We doen ons best om een reisverslag bij te houden, maar de verhalen zullen af en toe maar kort zijn.

Onze vlucht is gisteren voorspoedig verlopen. Omdat gisteren een erg drukke dag op Schiphol werd verwacht waren we al bijtijds van huis vertrokken voor onze vlucht van 15.30 uur. Maar Schiphol was goed voorbereid op de drukte en binnen een kwartier was onze auto opgehaald (valet parking) en onze koffer weggebracht. Tijd genoeg voor lunch bij het Panoramaterras en een kop koffie bij de Starbucks,

Met een kwartier vertraging vertrekken we rond 16.35 uur naar Las Palmas. Ook al duurt de vlucht maar 4.30 uur, toch is het een lange vlucht. Geen filmpjes om naar te kijken en ook geen maaltijd als je niets besteld.

Rond 19.15 uur landen we Las Palmas. De koffers komen snel van de band en ook onze transfer bus staat al op ons te wachten. Na een korte rit komen we in Maspalomas aan. 10 jaar geleden waren we hier ook op vakantie, maar we herkennen niet veel. Alles is inmiddels volgebouwd met hotels, bungalowparken of appartementen.

Het park waar wij verblijven is niet veel veranderd. In plaats van een rustig zijpad, staat ons huisje dit keer aan een open veld met volleybalveld. Het is even wennen om de hele dag het stuiteren van ballen te horen.

De rest van de avond doen we niet veel meer. Nog een glaasje bij de bar en bijtijds naar bed. Als gevolg dat we vandaag al vroeg wakker zijn Na het ontbijt gaan we richting winkelcentrum Faro 2. Ondanks dat alles is volgebouwd staat het winkelcentrum bijna leeg. Er zijn nog een paar restaurantjes en een supermarkt, het overige is letterlijk vergane glorie. We kopen er wat boodschappen en drinken er een kop koffie.

Als we de boodschappen naar onze bungalow hebben gebracht besluiten we om naar het strand van Maspalomas te lopen om daar te gaan lunchen. Het strand is wat verder dan verwacht. Na een wandeling van bijna drie kwartier komen we enigszins verhit bij het strand aan. Gelukkig zijn hier genoeg restaurantjes. We kiezen een restaurant met een schaduwrijk plekje. De ober komt met een dure lunchkaart, maar wij kiezen voor een sandwich.

Na het eten moeten we weer door de warmte terug naar het bungalowpark, maar met een aantal stops bij winkeltjes, komen we weer terug bij ons huisje. Jan en Yue-Anne gaan zwemmen en ik probeer een verslag van onze vakantie te maken. Internet is echter zo langzaam, dat Jan nog wat technische trucks heeft moeten uithalen. Nu maar hopen dat dit voldoende is, zodat jullie dit verslag, wat ik inmiddels al 4 of 5 keer getypt heb kunnen lezen!

IMG_2618

IMG_2667

(Bron foto’s: Lisette ©)

4 mei 2015: vliegen naar New York

lisette  yue  jan

Vandaag bijtijds ons bed uit. Om 06.15 uur ging de wekker al af. Gelukkig alle tassen alweer ingepakt. Na het douchen en ontbijt worden we naar het vliegveld van Dallas/Fort Worth gebracht. Onderweg nog wat druk in het verkeer, maar we zijn ruim op tijd op het vliegveld. We hebben zelfs nog tijd voor een kop koffie. En dat is maar goed ook, want in het vliegtuig blijkt de koffiemachine defect. En gelukkig hadden we ook een lunchpakket meegenomen, want in het vliegtuig krijgen we niet meer dan wat frisdrank en wat pretzels, koekjes of nootjes.

Rond 15.00 uur komen we in New York aan. Tijdens de vlucht zijn we weer een uur dichter bij de Nederlandse tijd gekomen, maar toch nog steeds zo’n 6 uur tijdsverschil met thuis.

Het vliegtuig staat helemaal op het einde van de pier. Voordat we bij de bagageruimte zijn, draaien onze koffers al rondjes op de lopende band. De volgende uitdaging is een taxi naar ons appartement op Coney-Island. We zijn duidelijk niet de enige die een taxi nodig heeft. Maar het opschuiven in de rij gaat vrij snel en na een half uur hebben we een taxi. Alleen blijkt het dan wel inmiddels spits op de snelweg te zijn, dus laat de taxichauffeur ons de omgeving zien om heel veel kilometers verder weer de snelweg op te gaan. De rit is dan ook een stuk duurder dan verwacht, maar hij zet ons veilig voor het appartement af.

De eigenaar van het appartement heeft in de straat waar we verblijven een kapperszaak en heeft ons aan zien komen met de taxi. Na een korte introductie overhandigt hij ons de sleutels en verblijven we in een ruim appartement, van vele gemakken voorzien.

Na een uurtje rusten gaan we er nog even op uit om de omgeving te verkennen. We zitten vlakbij het strand en een pretpark. Het pretpark is doordeweeks in mei nog gesloten, maar het is langs het strand gezellig druk. Na het avondeten in een restaurant, doen we nog wat boodschappen en daarna terug naar het appartement, waar we uitrusten van de reisdag.

IMG_1606

(Bron foto: Lisette ©)

3 mei 2015: Gainesville – Frank Buck Zoo

lisette  yue  jan

Vandaag alweer de laatste dag van ons familiebezoek in Texas. Voor het ontbijt gaan we met zijn allen naar een restaurant. Na het ontbijt rijden we een toeristische route naar Gainesville en bezoeken daar Frank Buck Zoo. Een leuke kleine dierentuin, waar we twee jaar geleden in de zomer ook zijn geweest. Voor het giraffen voeren zijn we deze keer te laat. Dit kan alleen ’s ochtends om 10.30 uur. Maar er blijven genoeg andere leuke dingen over. Bijvoorbeeld de geitjes eten geven.

De namiddag gebruiken we om de tassen weer in te pakken. Morgen dan gaan we met het vliegtuig naar New York, waar we nog vier nachten op Coney-island in een appartement verblijven.

IMG_1466

IMG_1492

IMG_1504

IMG_1513

IMG_1521

(Bron foto’s: Lisette en Y-A ©)