Auteursarchief: lisette

4 augustus 2016 – Ping´an

lisette yue jan

Vandaag hebben we geen wekker gezet en worden pas om 08.30 uur wakker. We zitten dan ook pas laat aan het ontbijt. Het heeft afgelopen nacht nog meer geregend, maar bij het ontbijt is het droog en kunnen we buiten eten,.

Na het ontbijt en een kop koffie op de kamer gaan we een wandeling maken, naar uitkijkpunt 2. Een relatief korte wandeling als je de goede route loopt, maar wij lopen duidelijk niet de toeristische route, maar een alternatieve route voor de lokale bevolking. Een behoorlijk pittige klim, die zeker een half uur langer duurt. Ondertussen krijgen we ook nog een regenbui over ons heen. Maar na een uur wandelen zijn we dan toch boven. Daar rusten we onder een afdakje lekker uit met een versgeperste sinaasappelsap. Nadat we uitgerust zijn en foto´s hebben gemaakt, gaan we via de toeristische route naar beneden. Dit gedeelte is onherkenbaar veranderd. Waar we 10 jaar geleden langs een smal pad liepen, zijn er nu winkeltjes en heel veel kramen waar je foto´s kan laten maken in lokale klederdracht. Binnen een half uur zijn we weer beneden. Na een korte pauze op de kamer was het alweer tijd voor de lunch.

Na de lunch houden we siësta op de kamer en rond 15.30 uur maken we nog een wandelingetje door het dorp. Als we weer terug zijn gaan we lekker op het terras van het hotel zitten en kletsen wat met de andere Nederlandse gasten, waaronder een stel met twee Chinese kinderen die ook op rondreis zijn.

Morgen blijven we nog een dagje in Ping´an. De meeste Nederlandse gasten vertrekken morgen weer, maar daar komen vast weer nieuwe voor in de plaats. Wij gaan morgen de lange tocht maken naar uitkijkpunt nummer 1. Dat is zeker 1,5 uur lopen voordat we helemaal boven zijn. Maar bovenop de berg schijnt het uitzicht over de rijstvelden prachtig te zijn. Hopelijk is het morgen niet al te warm, want de route gaat dwars door de rijstvelden heen.

3 augustus 2016 – Chengyang naar Ping'an

lisette yue jan

Vandaag maar weer de wekker gezet om 07.30 uur. Als we wakker worden, blijkt het te regenen. Het ontbijt doen we vandaag maar binnen in plaats van buiten. Na het ontbijt pakken we de laatste spullen in en om 10.00 uur blijkt de chauffeur er al te zijn die ons naar Ping´an zal brengen. Het is dezelfde chauffeur die ons afgelopen maandagochtend van het treinstation in Sanjiang Nan heeft opgehaald.

De chauffeur is een rustige rijder. Wat wel prettig is, want ondertussen blijft het gewoon flink door regenen. Na twee korte stops bij een benzinepomp, komen we rond 12.30 uur bij de ingang van het natuurgebied aan. Hier moeten weer entree kaarten worden gekocht. 10 jaar geleden stond op deze plek nog een heel klein kantoortje waar je kaartjes moest kopen. Omdat we geen flauw idee hadden dat we entree moesten betalen om de rijstvelden in te rijden, moest de chauffeur 10 jaar geleden ons nog wel even overtuigen. Nu staat er een groot gebouw en is het wel duidelijk dat hier kaartjes gekocht moeten worden. 95 yuan voor volwassenen en 47 yuan voor Y-A. Nadat er entree betaald is moet de chauffeur nog zo´n 12 kilometer de berg oprijden. Ook hier is het behoorlijk veranderd en zijn er allerlei toeristische stops gebouwd. Wij rijden in één keer door naar boven, naar de laatste parkeerplaats. Vanaf hier moeten we nog zo´n 20 minuten lopen voordat we bij ons hotel zijn.

Het regenen is nog steeds niet opgehouden. Gelukkig hebben we snel dragers gevonden. Voor 40 yuan per koffer brengen de mannen de koffers in een mand naar boven. De dragers lopen niet al te hard. We kunnen ze goed bijhouden. We gaan naar het zelfde hotel waar we 10 jaar geleden ook hebben overnacht.  Ook hier is het één en ander veranderd. Maar zeker in het voordeel van het hotel. we hebben een mooie nieuwe kamer op de 4e verdieping en hebben een prachtig uitzicht over de rijstvelden. Zelfs het regenen houdt op en de rest van de middag blijft het droog.

Nadat wel onze koffers op de kamer hebben gezet, gaan we lunchen en daarna nog een wandeling door het dorp om de omgeving te verkennen. Ondertussen loopt de temperatuur alweer op en beginnen we alweer te zweten.

Het avondeten doen we ook in het hotel. Bijzonder, vrijwel alle gasten zijn Nederlanders. Het hotel heeft een groot terras en onder ons horen we heel de tijd Nederlands gekletst. Sommige mensen zijn we zelfs al in andere steden tegen gekomen. Een stel zat in Pingyao in het zelfde hotel, zaten bij ons in de trein naar Xian en kwamen we twee dagen later in de Moslimwijk weer tegen en nu logeren we weer in het zelfde hotel.

 

2 augustus 2016 – Chengyang

lisette yue jan

We hebben vandaag geen wekker nodig, maar toch zijn we alweer voor 07.30 uur wakker. Na het douchen gaan we ontbijten, De temperatuur is iets minder warm dan gisteren. We besluiten dan ook om na het ontbijt gelijk naar het dorp te lopen,

Om 10.30 uur gaan we naar de lokale voorstelling in het dorp.Het is opvallend hoe weinig toeristen er vandaag zijn. Gisterenmiddag was het veel drukker in het dorpje. Het is een vrolijke voorstelling van ongeveer drie kwartier. Zang en dans worden in snel tempo afgewisseld. Er komen muziekinstrumenten voorbij die we nog nooit eerder hebben gezien.

Na de voorstelling lopen we weer langzaam terug naar het hotel voor de lunch. In het dorp zelf zijn ook wel mogelijkheden om te lunchen, maar het eten in het hotel is prima. Na de lunch blijven we nog een paar uur op de kamer. Lekker beetje  uitrusten bij de airco en wat bijslapen. De nacht was erg onrustig met geluiden op het dak die we niet thuis konden brengen. Jan had nergens last van, maar Y-A en ikzelf zaten regelmatig recht op in bed.

In de namiddag maken we nog een tweede wandeling naar het dorp. We vinden nog een nieuwe route die langs de waterkant loopt. Ook hier nog een aantal rijstvelden, alhoewel dit meer voor de toerist wordt bijgehouden, dan dat het daadwerkelijk een flinke oogst zal opleveren.

Op de terugweg naar het hotel kopen we nog wat lokale souvenirtjes op een van de windbruggen. Er moet wel eerst onderhandeld worden, want de prijzen starten veel te hoog.

Het avondeten doen we ook weer in het hotel. We verwennen ons zelf onder andere met een bordje frietjes. De ongeveer 3 jarige zoon van de eigenaar vindt zo’n bordje friet ook wel lekker en komt bij ons om frietjes bedelen. Hij blijft net zo lang staan dat we zeggen dat hij er 1 mag hebben en hij pakt dan snel 2 frietjes en loopt hard weg. Even laten horen we zijn moeder boos in de keuken. Zij zal het bedelen vast niet hebben gewaardeerd.

Terug op de kamer, beginnen we vast alweer met wat inpakken. Morgen om 10.30 uur gaat de reis weer verder naar Longji, Ping’an. We hebben via het hotel vervoer geregeld. De rit duurt morgen ongeveer 3 uur.

Panda sponsoropdracht

Voor Jamison en Jason uit Hengshan, Hunan, China, maken we foto’s van Panda in de plaatsen waar we overnachten en doneren we zelf 5 Euro.

Foto 1: aan boord van het cruiseschip, 5 euro;
Foto 2: hotel in Yichang, 5 euro;
Foto 3: hostel in Guilin, 5 euro
Foto 4; hotel in Chengyang, 5 euro

De nieuwe stand voor Jamison en Jason is inmiddels 115 euro en 10 Yuan.

Heb je Panda een opdracht gegeven maar nog niets van ons gehoord. Laat je opdracht dan nogmaals weten. Af en toe hebben we het idee dat niet alle e-mails binnen komen. Hebben we je email bevestigd, dan moet je nog even geduld hebben, dan heeft Panda je opdracht nog niet uitgevoerd. Opdrachten kan je ook bij dit weblog verhaal plaatsen of boven in het vaandel in het gastenboek.

IMG_2616

IMG_2875

IMG_3068

IMG_3235

(Bron foto’s Lisette ©)

Foto's van Yichang – Guilin en Chengyang

Als je boven op het vaandel klikt op foto’s en vervolgens op China 2016, kan je bij dag 15,16 en 17 weer nieuwe foto’s zien van onze reis. De fotopagina wordt altijd door Jan verzorgd. Aan hem de taak uit de honderden foto’s die worden gemaakt, de leukste uit te zoeken om met jullie te delen.

IMG_2979

(Bron foto: Lisette ©)

Panda sponsoropdracht

Ook Y-A draagt haar steentje bij voor het goede doel. Nog minder dan een week te gaan, dan zijn we in Hengshan en zullen we waarschijnlijk ook wel weten of we Jamison en Jason kunnen ontmoeten en iets extra’s voor ze kunnen doen. We gaan uit van zo’n 1000 Yuan, dat is met de huidige koers zo’n 135 Euro.

Y-A heeft Panda opdracht gegeven om bubbel thee te drinken. Ze heeft hiervoor 10 Yuan gedoneerd (1.35 Euro) De totaal stand is nu dan ook 95 Euro en 10 Chinese Yuan.

IMG_1716

(Bron foto: Lisette ©)

1 augustus 2016 – Guilin naar Chengyang

lisette yue jan

Om 06.30 uur gaat de wekker weer. Het is vandaag in ieder geval niet zo vroeg als gisterenochtend. Na het ontbijt gaan we op zoek naar een taxi die ons weer naar het station brengt. Een medewerkster van het hostel heeft geprobeerd een taxi te regelen, maar de telefoon wordt niet opgenomen bij de taxicentrale. Maar gelukkig bij de weg aan de rivier hebben we toch nog snel een taxi en ook vandaag zijn we eigenlijk weer veel te vroeg op het station. Maar er is altijd van alles te zien op het station en de tijd gaat meestal snel voorbij. Ook in Guilin geen roltrap naar de perrons, maar gelukkig mogen we op tijd naar de trein, zodat we ons niet hoeven te haasten.

Het ritje naar Sanjiang duurt maar een uur. Een groot deel van de treinreis leggen we nog in Guilin zelf af, omdat deze stad 3 stations heeft. Guilin Xi is nog in ontwikkeling, daar rijden de vrachtwagens af en aan met zand voor de bouwwerkzaamheden die daar plaats vinden. De tweede helft van de rit gaat vrijwel alleen maar door de bergen, bijna een half uur lang rijden we tunnel in en tunnel uit.

In Sanjiang staat er weer een taxichauffeur op ons te wachten om ons naar Chengyang te brengen. Na een rit van ongeveer een half uur komen we in Chengyang aan. Op het oog lijkt bij binnenkomst in het dorpje  niet veel veranderd, maar na een wandeling na de lunch blijkt dat de tijd echt niet stil heeft gestaan in Chengyang. We lopen van winkeltje naar winkeltje en van kraampje naar kraampje.
Er zijn heel veel huizen bijgebouwd en van het oorspronkelijke rijst verbouwen zie je alleen nog iets als je bij ons hostel op de kamer naar buiten kijkt. Maar het hostel waar wij zitten, zit ook net aan de rand van het toeristische complex.

Om 15.30 uur is er een dansshow voor de toeristen, maar het begint behoorlijk te rommelen tussen de bergen. Niet zo vreemd, want ook hier zijn de temperaturen weer ongekend hoog vandaag. We besluiten om de dansshow niet af te wachten maar terug te lopen naar het hostel.

Een goede keuze want rond 16.30 uur barst het onweer echt los en met een goede klap, zit heel het dorp voor meer dan een uur zonder stroom. Chengyang is hier duidelijk minder op voorbereid dan Pingyao waar we twee weken geleden waren en de stroom ook uitviel.Het licht en de airco gaan uit en ze blijven uit tot rond 18.00 uur de stroomvoorziening weer is hersteld.

De regen heeft het wel enigszins afgekoeld buiten, maar nu is het warm en erg vochtig. We eten in het hostel. Het hostel heeft een groot terras met heerlijke plafond ventilators. Er worden heerlijke maaltijden gemaakt en de porties zijn groot. Morgen dan ook wat minder eten bestellen.

Het is opmerkelijk hoeveel Nederlandse mensen hier in het hostel verblijven. Het zijn allemaal individueel reizende mensen zoals wij. Wellicht komt het omdat het hostel waar we zitten ook als één van de weinige was te vinden op jet internet. Wij zitten ook hier weer in een kamer op de 4e verdieping. Na wat experimenteren doet de airco het nu prima. We hebben een mooi groot balkon, we kijken uit over een klein riviertje en een rijstveld. Verder zien we over de brug alle toeristen aan komen en vertrekken. Vermaak genoeg. Morgen blijven we hier ook nog een dagje. We storten ons dan gewoon tussen de andere toeristen tussen de winkeltjes en hopelijk is het morgenmiddag droog als de dansshow begint.

 

31 juli 2016 – Yichang naar Guilin

lisette yue jan

Vandaag zijn we echt vroege vogels. Om 05,45 uur gaat de wekker al. De meeste kleren hebben we gisterenavond al ingepakt. We zijn dan ook om 06.30 al beneden om uit te checken. De taxichauffeur die ons naar het treinstation zal brengen is er inmiddels ook al. Het is nog erg rustig op de weg. We zijn dan ook veel te vroeg in Yichang op het treinstation. De wachtruimte is er ontzettend warm, maar het echte puffen moet nog komen als blijkt dat naar de perrons, die hoog boven de weg liggen, geen roltrap is, maar we gewoon heel veel treden omhoog moeten met onze koffers.

Maar eenmaal in de trein kunnen we bijna 4 uur uitrusten.Vandaag reizen we zelfs eerste klas. Tweede klas reizen in de snelle D en G treinen gaat prima. Maar een keer 1e klas is natuurlijk ook wel leuk. Het is er lekker rustig, we krijgen een pakje drinken en een zakje met allerlei Chinese koekjes en snoepjes.

In Changsha moeten we overstappen. Hier kunnen we de blauwe pijlen, met de route voor transfer volgen. Dat scheelt een ronde naar buiten het station en opnieuw met de koffers door de scanner. Het station van Changsha East is enorm groot. Met meer dan een uur wachttijd voor de overstap, hebben we tijd genoeg om even te lunchen. We halen maar weer eens frietjes en kipnuggets bij de Mac Donalds en we hebben zelfs nog tijd voor een kop cappuccino van de Mac Cafe.

In de volgende trein naar Guilin zitten we ook weer in de 1e klas, maar ons rijtuig zit naast de restauratiewagen en dat zorgt toch wel voor wat onrust van aangeschoten medereizigers. Ook staan onze stoelen tegen een grote muurstijl gepositioneerd, zodat we eigenlijk net niet naar het mooie landschap kunnen kijken.

Rond 17.50 uur komen we in Guilin aan. Het is een enorme chaos op het station. We komen met veel mensen tegelijk aan en we moeten met zijn allen door kleine poortjes naar buiten.

Ook bij de taxi is het best wel druk en zeker in het verkeer. Maar rond 18.45 uur zijn we dan toch in het hostel, waar we twee jaar geleden ook een aantal nachten hebben geslapen. We checken in, zetten de koffers op de kamer op de 4e verdieping (nog meer trappen) en eten beneden wat in het hostel.

Dan gaan we nog even naar buiten. We hebben nog wat contant geld nodig voor de komende dagen. Naast het hostel is in twee jaar tijd een gigantisch groot “oude stad” nagebouwd, met allemaal restaurantjes en kleine winkeltjes. Alles is prachtig verlicht en nog maar pas geopend. Sommige winkels worden zelfs nu op zondagavond laat nog ingericht. Een indrukwekkende aanwinst voor de stad en zeker leuk om als toerist in Guilin hier een bezoek aan te brengen. Volgende week zaterdag dan slapen we nog een nacht in Guilin en zullen we nog wat extra details en het adres vermelden.

Voor vandaag zijn we wel uit gewinkeld en we gaan weer terug naar onze kamer. Morgen dan moeten we nog een rit met de trein doen om in Chengyang te komen. 10 jaar geleden was het mogelijk om met de trein van Yichang naar Sanjiang te reizen, We werden toen s’nachts rond 04:00 uur uit de trein gezet op de middenrails en moesten aan de andere zijden het perron opklimmen. Deze route is niet meer mogelijk, vandaar dat we nu via de route van Guilin naar Chengyang reizen.

30 juli 2016 – Yichang

lisette yue jan

Vanochtend stond er geen wekker, maar toch waren we alle drie alweer voor 07.30 uur wakker. De airco werkt nog steeds niet goed. Verder dan 29 graden zakt de temperatuur op de kamer niet.
Het hotel heeft een verrassend goed ontbijt. Zelfs voor het eerst in twee weken heb ik weer eens bruine boterhammen gegeten.

Na het ontbijt gaan we met de taxi naar Wanda Plaza. Wanda Plaza is een niet al te groot winkelcentrum een paar kilometer bij het hotel vandaan. Na alle Chinese cultuur van afgelopen dagen, gaan we ons vandaag weer te buiten aan Starbucks, lunch bij Mac Donalds en boodschappen doen bij de Wallmarkt.

Na het boodschappen doen gaan we weer terug met de taxi naar het hotel. Deze chauffeur heeft duidelijk meer haast dan de chauffeur die ons vanochtend naar het winkelcentrum bracht. Wellicht komt het ook door de temperatuur. Deze inmiddels opgelopen tot 41 graden en volgens het internet zal de gevoelstemperatuur later in de middag nog op lopen naar de 50 graden.

Voor ons reden om toch maar de rest van de middag bij de airco van 29 graden op de kamer te blijven. We slapen wat, om de beurt mogen we op de computer, kijken Chinese televisie. Het weblog wordt bijgewerkt met foto’s. De middag gaat nog best wel snel voorbij.

Voor het avondeten blijven we op de kamer en eten nog maar eens een keer een boterham. Dat kan echt geen kwaad na al dat overdadige eten wat we op het cruiseschip kregen.
Na het avondeten doen we nog een wandeling in de omgeving van het hotel, maar de temperatuur is gewoon nog steeds veel te hoog. Na een half uur zijn we weer terug op de kamer voor koffie en thee en cake, meegenomen uit de supermarkt.

Verder pakken we vanavond alles weer in. We hebben voor morgenochtend toch een taxi kunnen regelen. De taxi is er al om 06.45 uur,. Dat betekent dat wij wel rond 5.45 uur op moeten staan. We moeten morgenochtend ook nog uitchecken. Ontbijten doen we wel op het station. De trein vertrekt pas om 08.40 uur. Als het goed is, zijn we ruim van te voren op het station.

In Changsha stappen we over op de trein naar Guilin. Voor deze overstap hebben we zo’n 1,5 uur de tijd. Dat moet meer dan genoeg zijn. Meestal rijden de treinen in China stipt op tijd. Toch hadden we vorige week dinsdag onverwacht wel wat vertraging toen we van Beijing naar Pingyao met de trein gingen. Maar deze dag waren de weersomstandigheden ook wel erg slecht.

In Guilin blijven we morgen alleen maar overnachten, want maandagochtend om 10.00 uur gaan we nog verder met trein nummer 3 naar onze bestemming Chenyang.