Tijdens het reizen in China kom je iedere dag weer bijzondere vertalingen van het Chinees naar het Engels tegen.
Vandaag bij de “Elephant Trunk Hill” in Guilin, dit opvallende bord.

(Bron foto: Lisette ©)
Tijdens het reizen in China kom je iedere dag weer bijzondere vertalingen van het Chinees naar het Engels tegen.
Vandaag bij de “Elephant Trunk Hill” in Guilin, dit opvallende bord.

(Bron foto: Lisette ©)
Als je hierboven in het vaandel op foto’s klikt, kan je bij foto’s 2014, de foto’s van onze reis bekijken.
Dag 1 – reis naar Beijing;
Dag 2, 3, 4 Beijing;
Dag 5 – reis naar Guilin:
Dag 6 Guilin.

(Bron foto: Lisette ©)

Vandaag hadden we een reisdag. We Vlogen van Beijing naar Guilin. Echt soepel ging het allemaal vandaag niet. Het begon al dat de wekker niet helemaal goed stond en we bijna een half uur later uit bed kwamen dan gepland. Maar gelukkig hadden we gisterenavond het meeste allemaal al ingepakt en waren we toch nog op tijd klaar voor de taxichauffeur die ons om 09.15 uur kwam ophalen om ons naar het vliegveld te brengen.
Op het vliegveld aangekomen stond onze vlucht niet op het bord, dus liepen we richting Air China. Daar werden we door een meneer in uniform aangesproken en naar de juiste incheckbalie gebracht. Inchecken was in 5 minuten gebeurd. Echter de meneer in uniform bleek ineens een stuk minder aardig en wilde voor zijn goede diensten 100 Yuan hebben (zo’n 12 Euro). Met de mededeling dat we toch echt niet Sinterklaas zijn en 20 Yuan armer, zijn we hard met onze boardingspassen in de hand er vandoor gegaan.
Inmiddels ontdekten we op de boardingspassen dat we pas om 14.00 uur zouden gaan boarden en dat terwijl we eigenlijk al om 13.15 uur zouden gaan vliegen.
Toch maar door de doaune gegaan. Hier verwarring rondom paspoorten. Ik mocht op Jan zijn paspoort vliegen, maar Jan niet op dat van mij!
Volgende ronde security ging het alweer mis. De powerbatterij werd in beslag genomen, evenals de elektronische aansteker. Binnen 30 dagen mag Jan de batterij en aansteker weer op komen halen in Beijing. Laat dag 30 nou net toevallig de dag zijn dat we weer naar huis vliegen. Of het echt zinvol is om de powerbatterij op te halen, zal nog moeten blijken.
Ondertussen vermaakten we ons met koffie drinken, lunch bij KFC, rugmassage (voor Lisette) en om ons heen kijken naar alle reizende mensen.
Ondertussen ging de boardingtijd gewoon voorbij en was het al rond 14.15 uur voordat we met een bus naar een andere terminal werden gebracht, waar we weer naar binnen mochten, om alsnog via een gate naar het vliegtuig te gaan.
Voordat het vliegtuig eindelijk vertrok was het dan ook al 15.00 uur geweest. Maar onderweg hadden we blijkbaar wind mee, want we kwamen maar een goed uur en vijftien minuten later aan dan gepland volgens de oorspronkelijke vlucht.
Onze koffers kwamen als eerste van de band, en we stonden dan ook vrij snel buiten. Gelukkig stond onze taxichauffeur er nog om ons naar het hostel te brengen. Wel kwamen we midden in het spitsuur in het centrum van Guilin aan. (Of zou het verkeer hier altijd zo druk zijn) Het was al bijna 19.00 uur voordat we eindelijk op onze kamer waren.
Het hostel is echt prima. We hebben een ruime kamer, de airco werkt goed en ook de wifi op de kamer werkt prima, zodat we niet aan de bar onze berichtjes hoeven te schrijven.
Inmiddels is het voor ons alweer tijd om te gaan slapen. Foto’s van de afgelopen dagen, volgen vast morgen.
Tijdens het reizen in China kom je altijd weer bijzondere vertalingen van het Chinees naar het Engels tegen.
Deze tekst kwamen we tegen in de badkamer van het hostel waar we in Beijing verbleven.

(Bron foto: Lisette ©)
Het FMS photo a day woord van vandaag is:”I wore this../dit had ik aan”.
Tja dit had ik aan vandaag. Aan het eind van de dag een beetje verkreukeld door de lange reisdag, maar hier nog een frisse “selfie”op het vliegveld van Beijing.

(Bron foto: Lisette ©)

Vanochtend bijtijds opgestaan, want vandaag hadden we een uitstapje met gids Joe op het programma staan. We hebben ontbijt op de kamer gedaan. Het ontbijt in het restaurant gaat niet echt snel.
Klokslag 08.30 uur staat Joe klaar met zijn auto om ons naar de Chinese Muur te brengen. Onderweg rijden we nog langs de Olympische hotspots, zoals de “birdnest” en de “cube”. Stilstaan met de auto is niet toegestaan, dus maken we wat foto’s vanuit een rijdende auto.
Op de route naar de Chinese Muur bij Mutianyu, is het rustig en we zijn dan ook al voor 10.00 uur bij de Chinese Muur. Het is er nogal veranderd na de laatste keer dat ik (Lisette) er met Y-A en mijn moeder was. Alle winkeltjes zijn weg en verhuisd naar een andere locatie dat drie maanden geleden is geopend.
Wij slaan de winkeltjes over en gaan gelijk door naar de kabelbaan. Een ritje met de kabelbaan van een paar minuten kost voor een retour 100 Yuan per persoon. De verbouwing moet natuurlijk wel terug verdiend worden.
Ook bij de Chinese Muur is het verbazend stil. Het is aangenaam afgekoeld, maar er zijn bijna geen mensen. Voornamelijk westerse toeristen, waarvan opvallend veel Nederlands spreken.
Rond de middag zijn we weer terug bij de parkeerplaats en gebruiken er gelijk de lunch voordat we naar onze volgende stop gaan.
De volgende stop is één van de 13 Ming Tombes. Er zijn maar 3 tombes opengesteld voor het publiek. Wij bezoeken de tombe waar je ook ondergronds kan rondlopen. Het interieur van de tombe valt enigszins nogal tegen. Zeg maar rustig dat er bijna niets in staat, behalve een paar tronen, die blijkbaar van de bewoner in 1640 zijn geweest. Het meeste is tijdens de Culturele Revolutie in de vorige eeuw, in de jaren 60 vernield. We hebben dan ook niet zo heel veel tijd nodig om hier rond te kijken.
Na de Ming Tombes brengt Joe ons weer terug naar het hostel. We spreken af voor 20 augustus, want dan gaan we nog een keer een trip met hem maken.
In het hostel doen we een wasje, drinken koffie in het restaurant, Y-A werkt aan haar weblog en inmiddels is het alweer tijd voor het avondeten en de koffers pakken.
Morgenochtend om 09.30 uur worden we door de taxi opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Onze volgende stop zal Guilin zijn. Hopelijk voelt daar de temperatuur wat aangenamer als hier in Beijing. Na een koele ochtend, was er vanmiddag weel volop zon en zelfs heel even een strak blauwe hemel.
Tijdens het reizen kom je in China altijd weer bijzondere vertalingen van het Chinees naar het Engels tegen. Deze vonden we in het winkelcentrum vlak bij het hostel, bij de roltrap.

(Bron foto: Lisette ©)
Het FMS photo a day woord van vandaag om te fotograferen is:”basic/basis”.
Is de basis niet, dat we allemaal onze eigen rommel opruimen!

(Bron foto: Lisette ©)
Sinds 5 januari 2013 doe ik mee aan de foto opdrachten van FMS. Voor iedere maand maken “Chantelle” en vier vrijwilligers een lijst met daarop voor iedere dag een andere foto opdracht. Inmiddels doen er ongeveer 16.720 mensen mee en plaatsen hun foto op Facebook. Dat zijn meer dan 5 keer zoveel mensen, dan toen ik in januari van 2013 begon met dit foto-spel. Je kan alleen op Facebook de foto’s bekijken, als je zelf ook lid bent van deze Facebook groep.

we zijn sinds zaterdag in Beijing en vandaag zijn we naar de Chinese muur geweest en ook naar de tombe van een keizer. we moesten wel 1 uur en een half rijden maar bij elkaar is het 4 uur en een half.
en onze gids heet Joe hij is heel lief en hij kan een beetje Nederlands.
het was wel leuke dag. Van morgen was het lekker weer en vanmiddag een beetje warm.
en morgen gaan we Guillin. Het duurt 3 en een half dan zijn we er.
en als we aan komen is het avond dan zitten we ook in een hostel met een bar.
lekker luxe hoor. Morgen zijn we er weer groeten Yue-Anne

Gisterenavond lagen we alle drie al vroeg in bed, met als gevolg dat we vanochtend alweer vroeg wakker waren. We waren zelfs nog te vroeg voor het ontbijt.
Voor het ontbijt hebben we gebruik gemaakt van het restaurantje/bar van het hostel.Een eenvoudig maar prima ontbijt.
Na het ontbijt en de koffie zijn we de buurt wat gaan verkennen. We zitten tussen de 2e en 3e ring van de rondweg van Beijing. In de buurt van het hostel is niet zo heel erg veel te doen, maar na een lange wandeling kwamen we toch nog bij een park uit. In het park even lekker in de schaduw gezeten. Het warme weer is echt wel even wennen.
Na het bezoek aan het park hebben we ons weer terug laten brengen met de taxi. We waren tijdens het wandelen toch wel behoorlijk uit de route van het hostel geraakt. Dat had nog een lange wandeling geworden als we niet met de taxi terug waren gekomen.
De middag hebben we lekker rustig bij het hostel doorgebracht. Na de siësta op de kamer, bij de airco van het restaurant gezeten, koffie gedronken en internet/weblog bijgewerkt.
Voor het avondeten zijn we weer bij de Pizzahut wezen eten.Chinees eten is bij Y-A niet echt favoriet, dus dit is een goed alternatief.
En vanavond gaan we weer een beetje bijtijds slapen, want morgen staat er samen met gids Joe een bezoek aan de Ming Tombes en de Chinese Muur op het programma.
Ondertussen kan je ook hierboven in het vaandel op foto’s klikken.
De foto’s van dag 1 tot en met vandaag zijn er door Jan weer opgezet.