08 augustus 2019 – Berlijn

lisette yue jan

Vandaag alweer de laatste dag  dat we in Berlijn zijn. Rond 08.00 zitten we alweer aan ons zelf gemaakt ontbijt op de kamer. We hebben er vandaag zelfs een warm gekookt eitje bij. Een paar weken geleden hebben we namelijk een goedkope elektrische eierkoker gekocht speciaal voor deze vakantie!

Na het ontbijt en douchen vertrekken we rond 09.00 uur. We kopen eerst een dagkaart van 7 Euro voor het openbaar vervoer. Dat scheelt een heleboel lopen. We reizen eerst met de metro naar Potsdamer Platz, waar we gisterenochtend naar toe gelopen waren. In het Sony Center drinken we eerst een kop koffie.

Na de koffie lopen we door naar de Brandenburger Tor. Onderweg passeren we nog een indrukwekkende Holocaust monument.

Het motto van het monument is een tekst van de Italiaanse schrijver Primo Levi, zelf overlevende van het vernietigingskamp Auschwitz: ‘Het is gebeurd en daarom kan het weer gebeuren”.

Bij de Brandenburger Tor is het behoorlijk druk met toeristen en ook bij het oude Rijksdagsgebouw is het behoorlijk druk. We bekijken dan ook alleen het indrukwekkende gebouw aan de buitenkant.

Vervolgens lopen we een gedeelte over Onder de Linden (Unter den Linden), doen we een gedeelte met de bus, maar we besluiten dan toch weer om verder te lopen naar Alexanderplatz, waar we met de metro naar Klunkerkranich gaan. Het terras waar we naar op zoek zijn is niet gemakkelijk te vinden. Boven op het dak van een parkeergarage van een winkelcentrum, waar je de laatste verdieping naar boven moet lopen kom je bij het terras uit. We drinken er koffie en eten er een broodje.  De scene is er alternatief en zeker bij mooi weer de moeite waard om te bezoeken.

Echter voor het vervolg van de lunch gaan we nog naar een ander terras waar ik (Lisette) ook over gelezen heb. We nemen twee metro’s en lopen een paar honderd meter en dan komen we bij Ankerklause uit. Een vrij grote zaak, maar met een bijna verborgen mini terras aan het water van het Landwehrkanaal. We vinden er een vrije tafel en eten er onze tweede lunch van de middag.

Inmiddels is het al 15.30 uur geweest en gaan we met de metro terug naar de kamer, waar we tot 18.00 uur uitrusten. Omdat we twee keer lunch op hebben, hebben we nog niet heel veel trek. We gaan eerst met de metro naar Wittenbergplatz. We wandelen er nog een uur rond, maar we kunnen geen besluit nemen waar we gaan eten. We gaan dus weer met de metro terug naar het hotel waar we naar het naastgelegen restaurant van het hotel gaan.

Na al dat eten van vandaag is het maar goed dat we morgen weer een reisdag hebben en onderweg naar picknicken. Morgenavond zijn we in Praag. Klaar voor nieuwe avonturen.

IMG_20190808_091217_resized_20190808_091403032

IMG_20190808_095252_resized_20190808_080259824

IMG_20190808_103543_resized_20190808_080258986

Bron foto’s: Lisette en Y-A © de fotograaf ©)

07 augustus 2019 – Berlijn

lisette yue jan

Om 07.45 uur loopt de wekker weer af, maar we zijn alle drie al wakker. Niet zo vreemd, want gisterenavond gingen we al om 22.00 uur slapen. Het ontbijt doen we hier in Berlijn op de kamer.

Na het ontbijt vertrekken we rond 10.00 naar Potsdamer Platz 1 waar we VIP kaartjes hebben voor het Panoramapunt. Bij aankomst blijkt dat het restaurant op de bovenverdieping pas om 11.00 uur open gaat.

De VIP kaartjes zijn voor de koffie met gebak in het restaurant. Als we om 10.30 uur boven rond willen kijken, krijgen we wel 3 maal te horen dat het restaurant pas om 11.00 uur open gaat. Als we duidelijk maken dat we behalve koffie drinken ook van het uitzicht willen genieten,  mogen we naar boven. De lift brengt ons in een paar seconden naar boven. Volgens zeggen, is het de snelste lift van Europa.

Het was niet echt nodig geweest om in Nederland al tickets te kopen. Eigenlijk is het zelfs wel heel erg stil en ook als om 11.00 uur het restaurant opengaat, is het niet echt dringen om binnen te komen.

Na het Panoramapunt lopen we door het Sony Center. Een eye-catcher van de stad en leuk om even gezien te hebben.

Vervolgens lopen we naar Checkpoint Charlie waar we een museum gaan bezoeken. Voordat we het museum bezoeken, zoeken we eerst nog even een rustige plek voor de lunch. We komen op een heel klein overdekt terrasje terecht waar we een broodje eten. Het is maar goed dat het overdekt is, want de regen komt ondertussen weer met bakken naar beneden. Gelukkig na een half uur wordt het wat minder en lopen we naar het museum.

Ook hier hebben we al kaartjes voor en nadat we de tassen in de kluis hebben gelegd, kunnen we vrij snel naar binnen. Het museum is indrukwekkend maar er staan veel te veel dingen in. Alles staat in meerdere talen aangegeven, maar dat maakt het niet duidelijker. We proberen ons te concentreren op de voorwerpen die worden getoond hoe mensen van Oost naar West Berlijn probeerde te komen toen de Muur er nog stond. Al die foto’s en voorwerpen zijn al indrukwekkend genoeg.

Als we buiten komen regent het nog steeds maar gelukkig na een minuut of 5 wordt het weer beter en besluiten we om naar Alexanderplatz te lopen. Dat blijkt toch nog wel een flinke wandeling te zijn en halverwege gaan we met de metro verder.

Op Alexanderplatz drinken we een kop koffie en shoppen we wat bij de grote winkels rondom het plein. Rond 17.00 uur gaan we weer met de metro terug naar het hotel. Na een korte rustpauze gaan we op zoek naar een restaurant voor het avondeten. We komen bij een klein Italiaans restaurantje terecht. Je moet er zelf bij de balie je eten bestellen en ook ophalen als het klaar is. Maar de gerechten zijn heerlijk en voor niet al te veel geld.

Na het eten doen we nog een paar boodschappen voor het ontbijt van morgenochtend en dan is het weer tijd om echt uit te rusten op de kamer en te overleggen wat we morgen nog gaan doen. Maar eerst morgen maar weer afwachten wat voor weer we hebben.

IMG_20190807_090832_resized_20190807_092135000

IMG_20190807_091727_resized_20190807_092135785

IMG_20190807_110607_resized_20190807_074211399

(Bron foto’s: Lisette  ©)

06 augustus 2019 – Jork naar Berlijn

lisette yue jan

Vanochtend alle spullen weer ingepakt en met een zonnetje vertrokken uit Jork. Het valt met alle wegwerkzaamheden rondom Hamburg nog niet mee om de stad uit te komen, maar een uur na vertrek zitten we op de goede weg richting Berlijn.

Bij de eerste koffie stop is het nog heerlijk weer, maar als we de tweede helft van de reis binnendoor willen rijden komt de eerste regen al naar beneden. Ook deze route blijkt een deel afgesloten in verband met wegwerkzaamheden, maar via een zandpad komen we toch weer op de juiste weg binnendoor naar Berlijn..

Tom Tom weet echter te melden dat we beter weer via de snelweg kunnen rijden, maar vertelt er jammer genoeg niet bij, dan er meer dan 30 kilometer lang wegwerkzaamheden en wegversmallingen zijn. Inmiddels is het echt noodweer met onweer en lichtflitsen. We besluiten zelfs een minuut of 10 op een parkeerplaats te wachten op beter weer.

Rond 15.00 uur rijden we de ringweg van Berlijn op en langzaam klaart het weer op. Als we rond 15.45 uur bij het hotel aankomen is het weer droog en blijft het ook de rest van de middag, avond droog.

Nadat we de koffers op de kamer hebben gezet, gaan we vrijwel gelijk op pad. Een paar jaar geleden waren Y-A en ik samen in Berlijn en nu zitten we niet ver bij het appartement vandaan, waar we toen verbleven. Leuk om dit ook aan Jan te laten zien. Een kwartier wandelen en we zijn in het wijkje, waar we toen verbleven en waar ook de KADEWE is. Op de 7e verdieping drinken we koffie en uiteraard voor Jan en Y-A een groot stuk taart erbij.  Ondertussen is het al weer 18.00 uur en eten we voordat we weer teruglopen nog een lichte maaltijd bij een Italiaans restaurant.

Inmiddels is de temperatuur flink opgelopen en morgen wordt zo’n 28 tot 30 graden verwacht. Lekker weer dus als we naar het Panorama uitkijkpunt gaan. De VIP kaartjes hebben we al in Nederland gekocht. Voor morgenmiddag staat het Checkpoint Charlie museum op het programma. Ook hier hebben we al kaartjes voor.

Voor vanavond verder alleen nog wat relaxen en televisie kijken.

IMG_20190805_202706_resized_20190805_100036010

dav

(Bron foto’s Lisette ©)

05 augustus 2019 – Omgeving Jork

lisette yue jan

Vandaag geen tweede bezoek aan Hamburg, maar een rondrit met de auto in de omgeving. De eerste stop is in Grünendeich, maar daar zitten we nog te ver van de rivier af om de (zee)schepen goed te kunnen zien. De volgende stop is in  Stadersand, waar we koffie drinken bij een restaurant met een groot terras. Vanaf het terras hebben we goed zicht op de rivier, maar echt druk met scheepvaart is het vandaag niet.

Na de koffie rijden we door naar Stade, waar we in het centrum parkeren. In het centrum gaan we eerst op zoek naar een lunch restaurant. Er zijn restaurantjes genoeg, dat het moeilijk kiezen is. Eigenlijk wilde we gewoon een eenvoudige lunch, maar we komen in een steakrestaurant terecht. Het eten is er heerlijk en dat is gelijk ook weer de warme maaltijd voor vandaag.

Als we weer buiten komen is het inmiddels gaan regenen. Niet heel erg hard, maar toch niet lekker om zonder jas rond te lopen. We bezoeken nog wat winkels, maar lopen dan toch terug naar de auto.

De volgende stop is Buxehude, waar we gisteren op de trein zijn gestapt naar Hamburg. Het kleine stadje heeft een leuke winkelstraat en we drinken er nog een kop koffie.

Op de terugweg naar het appartement rijden we nog even langs de supermarkt. Morgen rijden we door naar Berlijn en houden we picknick op een parkeerplaats.

Vanavond beginnen we alvast met wat spullen inpakken, zodat we morgenochtend na het ontbijt, rond 09.30 uur kunnen vertrekken. Hopelijk zijn dan ook de ergste file’s rondom Hamburg voorbij.

IMG_20190805_091422_resized_20190805_070355491

IMG_20190805_124834_resized_20190805_070355868

(Bron foto’s: Lisette ©)

04 augustus 2019 – Dagje naar Hamburg

lisette yue jan

Ook vandaag waren we alweer bijtijds wakker en zaten we om 08.00 uur aan het ontbijt. Voor vandaag staat een bezoek aan Hamburg op het programma. Omdat Hamburg best nog wel een stukje rijden is en duur om te parkeren, besluiten we om met de trein/metro naar Hamburg te gaan. We parkeren de auto in Buxtehude en kopen er een dagkaart voor het openbaar vervoer. Als eerste komt er een trein aan die naar Hamburg gaat. We weten niet zeker of we daar de dagkaart ook voor mogen gebruiken, maar we stappen toch maar in, net als heel veel andere mensen.

Rond 11.00 uur komen we aan op het hoofdstation van Hamburg. We hadden het idee om naar Momo, een noedels restaurant te gaan, maar deze blijkt vandaag op zondag pas om 16.00 uur open te gaan.

We drinken bij het station eerst maar koffie en lopen dan langzaam richting de rivier. Onderweg komen we langs een Chinees restaurant. Binnen zitten bijna alleen maar Chinese mensen te eten, dus dan moet het vast en zeker goed zijn. En dat klopt, want we eten er heerlijk. Dimsum hapjes, gebakken rijst en speciaal voor Y-A wordt er op verzoek roerbak ei met tomaat gemaakt.

Voor 14.30 uur hebben we tickets voor Miniatur Wunderland. De kaartjes hebben we al in Nederland besteld, want volgens de berichtjes op de website kan het er erg druk zijn. Nou inderdaad het kan er heel druk zijn, maar het is een indrukwekkende tentoonstelling waar we meer dan twee en half uur lang onze ogen uit kijken. De foto’s volgen later deze week nog.

Als we weer buiten staan is het al 17.30 uur. We lopen naar een metrostation in de buurt van Miniatur Wunderland en reizen met de metro weer terug naar Buxtehude. Om 19.00 uur zijn we weer terug in ons appartement. Na zo’n uitgebreide lunch is een boterham voor vanavond wel voldoende als avondmaaltijd.

Voor morgen hebben we nog een dag Hamburg op het programma staan, maar misschien veranderen we dit nog wel in een dagje met de auto rondrijden naar dorpjes in de omgeving. Er staan hier in de omgeving van Jork allemaal prachtige oude huizen. De moeite waard om ook dat te bekijken voordat we dinsdag weer verder rijden naar de volgende grote stad.

IMG_20190804_081646_resized_20190804_071300215

IMG_20190804_124851_resized_20190804_071259413

IMG_20190804_162948_resized_20190804_071259821

IMG_20190804_165356_resized_20190804_071300694

(Bron foto’s: Lisette ©)

Foto van de dag – 04 augustus 2019

Het FMS photo a day woord van vandaag om te fotograferen is:”breakfast – ontbijt”.
Het appartement waar we momenteel verblijven, heeft een oven. Vanochtend hadden we dan ook een lekker gebakken broodje bij het ontbijt. Verder mogen op tafel natuurlijk niet het eitje en een sapje ontbreken. En wie goed kijkt ziet ook de vanuit Nederland meegenomen zoete beleg op de achtergrond van de foto.

IMG_20190804_074319_resized_20190804_071301057

(Bron foto: Lisette ©)